Ahoj, volám sa Zuzka Kuchár, som inšpirátorka a autorka projektu @bud_uspesna . Mojím cieľom je, aby si káždá žena svojím podnikaním dokázala zarobiť na svoje sny.
Na mojej ceste som už stretla množstvo šikovných žien, ktoré boli a sú pre mňa veľkou inšpiráciou.
A nie sú to žiadne obrovské celebrity… ale sú hviezdy vo svojom odbore a dostali sa tam tvrdou prácou, poučením na vlastných omyloch a tým, že si neprestali veriť.
Možno aj ony boli tam, kde si TY teraz.
Preto mi dovoľ predstaviť ti ich príbehy cez odpovede na otázky týkajúce sa podnikania.
Použi, čo tebou rezonuje a nechaj rásť energiu a chuť posúvať tvoj biznis vpred.
…neprešiel deň, kedy by mi na „to-do“ liste neviseli nevybavené objednávky…
Prvou inšpiratívnou podnikateľkou, ktorú si dovolím ti predstaviť, je Danka Vrabcová a jej štebotavé šperky.
V 10 otázkach o jej podnikaní ponúka Danka prudko motivačné odpovede. Rozoberá podrobné kroky, ktoré v biznise využíva a detailne odhaľuje svoju stratégiu.
Podnikám v oblasti handmade, venujem sa predovšetkým šitým šperkom. Technikou šitého šperku som začala tvoriť pred viac než siedmimi rokmi v rámci akejsi psychohygieny po pracovnom dni.
V tom čase všetky mnou vytvorené šperky smerovali do rúk kamarátok či kolegýň. No a dnes zdobia stovky žien prakticky po celom svete ☺
Zo záľuby, ktorou som si chcela spestriť dni na materskej, sa stalo plnohodnotné podnikanie a vlastne jediný zdroj môjho príjmu.
Postupne ma oslovovalo čoraz viac ľudí, dopyt ma zaskočil. Už vtedy to dávalo zmysel, ale zlom nastal, keď som odchádzala na materskú dovolenku.
Vtedy som si povedala, že začnem svoje výtvory zverejňovať na facebooku a založila som si fanpage Štebotavo.
Bolo to na konci roka 2014. A úplne úprimne, od tohto momentu neprešiel deň, kedy by mi na „to-do“ liste neviseli nevybavené objednávky. Teda za viac ako 4 roky som ani raz nezažila situáciu, že by som nemala zákazkové šitie.
Neviem odhadnúť, ako dlho bude tento stav pokračovať, no robím všetko pre to, aby boli moje štebotavé baby spokojné a vracali sa ku mne i naďalej. Či už je to kvalita a nápaditosť samotných šperkov, ale aj spôsob komunikácie, balenie a všetko „to“ okolo, čo zákazníčky spolu s produktom dostanú.
Samozrejme, že si občas rada dni spestrujem tvorbou len tak pre radosť či na sklad, veď inak by vlastne asi ťažko vznikali novinky.
No aj aktuálne pred sebou tlačím desiatky objednávok.. a to sa hovorí, že úvod roka býva po bohatých Vianociach slabší. Spomínam si, ako som sa v začiatkoch tešila, keď mi za týždeň prišli povedzme 3 objednávky. Dodnes sa z každej jednej teším, no keď niekedy prídu 3 za hodinu, úprimne, aj sa trošku zdesím.
Každý jeden štebotavý šperk je totiž ušitý ručne, nedá sa vytlačiť, naklonovať či inak urýchliť jeho výroba a tak každá prijatá objednávka v podstate znamená hodiny piplavej ručnej práce.
Našťastie, nie som už na všetko sama a mám skvelú šikovnú kolegyňu a tiež môj manžel sa do procesov vo firme zapája čoraz viac.
Dlhodobo najžiadanejšie sú náušnice. Pomer objednávok na mieru a tých, ktoré vychádzajú z už existujúcich modelov, je približne jedna k jednej.
Pokiaľ ale ide o prvý model, ktorý sa výrazne uchytil medzi zákazníčkami, tak to boli folklórne ladené šperky v bielo-červenej farbe a následne modelová rada štebotavé strapce , ktoré som vymyslela a ušila ešte v roku 2014 a sú dodnes jednými z najpredávanejších šperkov v mojej ponuke.
Samostatnou kapitolou sú svadobné šperky, každý mesiac „zdobíme“ hneď niekoľko neviest. Stálicami sú tiež šperky v béžovej, smaragdovo zelenej, modrej a čiernej farbe.
Aktuálne som svoje štebotavé baby celkom slušne nakazila záľubou v ružovom zlate, takže letia aj rôzne modely v tomto farebnom prevedení.
Dlhodobo absolútne viedol ako predajný kanál facebook , v súčasnosti ho už dobieha samotný eshop .
Instagram mi prináša len približne 5 % objednávok, no napriek tomu sa ho snažím nezanedbávať, keďže poznám jeho potenciál.
Úprimne, Zuzka, do reklamy som napríklad za uplynulý rok minula menej ako 50 eur, z toho som myslím 30 eur dostala od samotného facebooku, asi aby ma motivoval k sponzorovaným príspevkom. Keď sa niektorému postu nadpriemerne darí organicky, z času na čas ho „prisolím“, ale naozaj len pár eurami, aby sa dostal medzi ešte viac ľudí.
Nikde inde som do reklamy neinvestovala. Vlastne, ešte v zime 2017 som mala na mesiac v Bratislave jeden bilboard ☺ Bol to darček od manžela k narodeninám.
Kedysi mi veľmi fungovali súťaže, robievala som ich tak raz za kvartál, no už dlho žiadna nebola aj kvôli tomu, že so zákazkami beztak nestíhame.
Budeš sa teraz asi chytať za hlavu, ale napriek tomu, že mám mailové adresy stoviek zákazníkov, ktorí u mňa už nakúpili, ešte nikdy som im neposlala mail s nejakou zľavou, ponukou či len tak, aby som sa pripomenula. Asi by som to mala napraviť, však? ☺ (Teraz sa tak zamýšľam, či som vlastne vhodným respondentom pre Tvoj blog, ale mne akosi na nič „navyše“ jednoducho nezostáva čas…)
Myslím si, že v dnešnej dobe, ktorá je preplnená informáciami, je dôležitá autentickosť. Nikdy som sa na nič nehrala, môj príbeh a príbeh mojej značky je známy a úplne „obyčajný“, čo možno ľuďom vo svete často hranej dokonalosti imponuje.
Nedávno mi jedna zákazníčka pri osobnom stretnutí spontánne povedala, že ma má rada, pretože som taká normálna, ľudská a vo videách, v ktorých sa prihováram, často nenamaľovaná a strapatá. Rozosmialo ma to, ale je to tak.
Nie som instacelebrita, ani youtuberka prezentujúca makeup-tutorial videá, som len mama, ktorá podniká z domu s tým, čo ju baví. Neriadim sa žiadnymi marketingovými poučkami a stále verím, že najlepšou reklamou sú spokojné klientky. V mojom prípade ide doslova o reklamu od ucha k uchu 🙂
Dani, určite si skvelá podnikateľka a som šťastná, že sa ti darí a prekusnem aj ten e-mailing, ktorý btw. keď ti biznis kvitne, vôbec nie je dôležitý 😉
Zuzka K.
Najskôr asi uvediem, že pracujem z domu. Nemám teda ateliér ani iný priestor, do ktorého by som odchádzala pracovať. To má samozrejme svoje výhody i úskalia.
Najväčšou výhodou home office je pre mňa to, že môžem byť doma s dcérkou vždy, keď je to potrebné. Keďže je v škôlke nováčik, je viac doma ako tam a nakoľko sme v Bratislave sami, nevieme babky zapájať v takom rozsahu, ako by sa nám možno šiklo. Na druhej strane ale tým, že pracujem z domu, so sebadisciplínou ešte niekedy bojujem 🙂
Kávička a tepláky musia byť, ale zároveň aj pevný režim a podrobne rozplánované dni, aby som stihla všetko, čo som na daný týždeň sľúbila. Stačí ale, že sa u nás doma objaví nejaká choroba a mám zarobené na problém, jednoducho nestíham to, čo mám v pláne, a vtedy prichádza aj nervozita, najmä keď horia termíny.
Ideálny pracovný deň ale u mňa vyzerá tak, že vstávam okolo pol siedmej, chystám a nesiem dcérku do škôlky, okolo ôsmej sadám za pracovný stôl a dokončujem rozšité šperky z predošlého večera. Takmer vždy pracujem na viacerých projektoch súčasne.
Popri káve odpovedám na správy a maily, priebežne pracujem na propagácii značky vo virtuálnom svete, čiže hotové šperky fotím a zdieľam na sieťach. Cestou do škôlky zväčša utekám na poštu a až kým Ela večer nezaspí, venujem sa predovšetkým jej. Následne po deviatej večer opäť sadám k pracovnému stolu a šijem ešte cca 2-3 hodinky.
Dvakrát do týždňa dokončené šperky balím, fakturujem, píšem osobné venovania a pripravujem ich na cestu za svojimi novými paničkami. Okrem toho priebežne nakupujem materiál na tvorbu, hľadám zaujímavé komponenty a inšpiráciu pre nové produkty.
Na jednej strane je super, že podnikám, mám vlastnú značku, po ktorej je dopyt, ľudia ma pochvália a podobne. Ale na strane druhej, nemám pevne stanovený pracovný čas, pracujem omnoho viac, ako keď som robila v banke. A zároveň si za všetko nesiem zodpovednosť, nemám sa na koho vyhovoriť.
Čiže áno, je super podnikať z domu, ale bolo by to ešte lepšie, keby som mohla viacero činností delegovať, čo pri handmade podnikaní nie je úplne možné.
Väčšinou si najviac zafrflem pri samotnom balení, fakturácii a ostatných papierovačkách, pretože keď posielam desiatky zásielok, zaberie mi ich príprava na odoslanie často celú „pracovnú dobu“.
Mojou snahou je priniesť zákazníčkam spolu s jedinečným produktom aj radosť. A tomu podriaďujem svoju komunikáciu voči nim, samotný priebeh od prijatia objednávky až po balenie.
Aby bolo už odbaľovanie šperku malým zážitkom. Ku každej objednávke pribaľujem milé prekvapenie, šperky balím do obrandovanej krabičky, ktorá je navyše zabalená do našich štebotavých farieb a previazaná stuhou. Balíček vonia, obsahuje osobné venovanie i poďakovanie a ak ide o darček tretej osobe, aj kartičku na ďalšie milé venovanie.
Sú to detaily, ktoré tvoria celok a na ktorých mi ako autorke veľmi záleží.
Toto je teda asi priestor na zlepšenie a práve tieto činnosti by som mohla najľahšie delegovať. No tu mi virtuálne asistentka veľmi nepomôže, musím zvážiť, koho si prizvať na pomoc do obývačky ☺ Zároveň mám ale rada prehľad o tom, čo a kam posielam (PSČ väčšiny miest už poznám naspamäť, haha).
Čo by som ale delegovala „šmahom ruky“, sú všetky tie mesačné nutné byrokratické nevyhnutnosti v podobe výkazov a platieb do poisťovní a na daňový úrad, ach, toto naozaj nemusím.
A dám pol kráľovstva tomu, kto by za mňa účtovníkovi dohľadal a odoslal všetky podklady za uplynulý rok, s ktorými ma posledné týždne naháňa ☺
Okrem samotného šitia je to komunikácia so zákazníkmi. Práve tá je podľa mojej vlastnej skúsenosti kľúčovým faktorom. Nejde len o to, že sama mám najlepší prehľad o tom, čo je alebo nie je možné ušiť aj vzhľadom na termíny či aktuálne zásoby materiálu, ale najmä o to, že mám kontakt s ľuďmi, ktorí u mňa nakupujú, jednoducho rada.
S mnohými zákazníčkami mám už skutočne blízke, kamarátske vzťahy. Riešime nielen šperky, ale aj typické babské témy.
Je vždy veľmi milé, keď sa mi napríklad v meste nejaké kočky prihovoria. Ale mnoho príhod sa spája aj s mužmi, ktorí u mňa nakupujú darčeky pre svoje partnerky.
Asi pätinu mojich zákazníkov tvoria muži, samozrejme ale koncovými užívateľkami sú dámy.
Ešte pred Vianocami sme vypustili jednu novinku a to autorské štebotavé mikiny, ktoré sme pripravili v spolupráci so šikovnou krajčírskou dielňou.
Dve krídla, ktoré spolu tvoria srdce, sú z dizajnovej americkej bavlny, všetko ostatné je 100 % – nou prácou šikovných slovenských ručičiek – od dizajnu sloganu, cez použitú látku, štítky a samotné šitie až po sieťotlač.
Bol to taký prvý krôčik smerom k oblečeniu a keďže veľká časť mikín sa rozchytala ešte v minulom roku, asi to nebol posledný krok týmto smerom.
Aktuálne žijem jednou veľmi zaujímavou spoluprácou s veľkou medzinárodnou značkou, o ktorej toho ešte veľa prezradiť nemôžem, ale pôjde o limitovanú kolekciu šperkov ladenú k niečomu, čo by si asi len ťažko tipovala ☺
Neviem, či úspešná, ale šťastná som vždy, keď mi príde krásna spätná väzba od spokojnej zákazníčky. To ma tešilo najviac v samotných začiatkoch a nič sa na tom nezmenilo ani dnes.
Ďakujem, Dani, za odpovede… verím, že nejedna dáma si tam nájde svoje AHA momenty.
Prajem ti len spokojné zákazníčky a mnoho vydarených spoluprác.
Mňa Danka tiež pred pár rokmi štebotavo vyzdobila a musím plne súhlasiť so všetkým, čo písala.
A opäť raz realita potvrdzuje aj moje slová o tom, aká kľúčová je starostlivosť o zákazníkov, že služby navyše sa vyplácajú a posunú ťa vpred.
Ak máš našliapnuté (vytúžené) byť úspešnou podnikateľkou, nemáš na čo čakať. Do 5.4.2019 sa stíhaš prihlásiť do ŠKOLY ÚSPEŠNEJ PODNIKATEĽKY.
Alebo sa poď inšpirovať na NETWORKávu.
Ak sa ti Dankina „spoveď“ páčila, obe sa potešíme zdieľaniu na sieťach. Môžeš využiť aj preklik pod úvodnou fotkou, alebo jednoducho skopíruj link.
Toto bola prvá milá a pokorná úspešná podnikateľka a bude mi cťou ti postupne predstaviť aj ďalšie, ktoré sledujem. Ak máš tip na nejakú, píš mi e-mail na zuzka@uspesna.sk .
Ďakujem, že ma sleduješ a teším sa na (online, či offline) stretnutie.
Zuzka 🌻